woensdag 25 januari 2017

Make America great again?

Make America great again? Er is ontzettend veel te zeggen over de politieke keuzes van president Trump: sommige zijn bizar, andere weer toe te juichen. Ik volg dat met aandacht, uit interesse en omdat ik geloof dat het volgen van het nieuws een taak voor zowel priesters als wetenschappers is.
In de dagen rond de inauguratie heb ik ook wat invalshoeken belicht die m.i. in de Nederlandse berichtgeving onvoldoende aan bod kwamen. Zoek bijvoorbeeld eens op "Scientists' March" - aanleiding en inzet zijn een stuk belangrijker dan het ontegenzeggelijk grapppige filmpje van Lubach. De NOS houdt zich bezig met een viral filmpje terwijl wetenschappers het zwijgen opgelegd krijgen middels 'gag orders' en het dichtdraaien van geldkranen.

Andere dingen zijn juist weer toe te juichen. Bernie Sanders staat te klappen bij het intrekken van TPP, en weer anderen zijn blij met het herstellen van de Mexico City Policy. Het herstellen en buiten werking stellen daarvan is trouwens sinds Reagan een heen en weer tussen GOP en Democraten.
De grond van de zaak is: het zit allemaal wat ingewikkelder dan 'Trump is een idioot en zijn stemmers zijn bange rednecks'. Dat 's mans woorden en daden blijk geven van een aantal zorgelijke karaktertrekken is overigens van links tot rechts onomstreden in de Verenigde Staten. Verder gebeuren er aan beide kanten dingen die menselijk of democratisch niet door de beugel kunnen. Het cyberpesten van Trump richting tegenstanders is niet okay. Het cyberpesten van zijn tien jaar oude zoon is óók niet okay. Kort en goed: er is dus veel te zeggen. En veel daarvan ga ik niet zeggen, om twee simpele redenen: ik heb hier werk te doen, en ik heb geen zin om vijf maanden lang uit te leggen dat nuance niet betekent dat ik een aanhanger van de president ben.
Wat m.i. belangrijk is, is dat de vrije pers zijn werk kan doen. Daarom heb ik een abonnement op de New York Times. Iedereen die echt wat nuttigs wil doen vis-à-vis de V.S. raad ik aan iets soortgelijks te doen. Dat levert minder likes op dan een post waaruit blijkt dat jij wél okay bent, maar het maakt een groter verschil in de samenleving.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen